Wednesday 28 September 2011

Idea, boleh kita jadi kawan?

Ku seru-seru namamu! Datanglah, datanglah padaku kerna kuingin berdamping denganmu. Kuseru "idea" bukan benda lain. Khurafat kalau seru benda lain dan kalau percaya benda selain Yang Maha Esa. "idea, kenapa kamu sombong?", ujarku. Lantas idea berhujah. "Aku tidak sombong malah jauh sekali untuk tidak sudi menjadi temanmu, aku cuma ingin lihat sejauh mana usahamu untuk mendapatku". "Sebesar gunungkah, seluas lautankah, setinggi langitkah ataupun sehalus pasirkah,sekecil mikrobkah". Aku tertunduk diam membatu. Sememangnya usahaku sedikit sahaja. Aku berbicara lagi. "Jikalau begitu, tentu ada caranya untuk aku bersahabatkan kamu, idea". "Benar, tetapi apa yang bakal aku ucapkan ini mungkin memerlukan usaha yang keras. Kamu perlulah mengenali temanku yang lain juga. Kawan-kawanku adalah buku, bahan-bahan akademik. Berbaiklahlah kamu dengan mereka nescaya akan ku terpikat kepadamu"."Baiklah", Jawabku.



Mulakan dengan membaca cerpen-cerpen bertemakan masakan
Resipi masakan rebung ibu terdetik di kalbu

       Idea mula datang tanpa dipinta





1 comment: